logo akademii górniczo hutniczej AGH  

RID – finał projektu i konsultacja efektów rzeczowych, czyli Wytycznych wykonywania badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego

Po przeszło 2 latach działań weszliśmy w końcowa fazę realizacji projekt RID - „Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie”.

Efektem rzeczowym projektu są Wytyczne wykonywania badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego, które mają zastąpić dotychczasową Instrukcję badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych i Zarządzenie Dyrektora GDDKiA 58 zeszyt 7 oraz ująć zapisy Normy - Eurokod7.

Jest to zagadnienie istotne gospodarczo, gdyż lepsze rozpoznanie podłoża gruntowego ogranicza liczbę błędów w procesie projektowania autostrad, dróg ekspresowych i innych krajowych, które pozostają w zarządzie GDDKiA. Zakłada się, iż realizacja prac na etapie rozpoznania podłoża zgodnie z nowymi wytycznymi przyczyni się do obniżenia kosztów roszczeń wykonawców względem GDDKiA, które pojawiają się na etapie realizacji inwestycji drogowych.

Tekst Wytycznych badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego złożony z trzech zeszytów:

1) Wytyczne badań podłoża budowlanego w drogownictwie,

2) Wytyczne do obliczeń stateczności skarp nasypów i wykopów,

3) Zalecenia do monitoringu powierzchniowego i wgłębnego.

Autorami sporej cześć wytycznych są właśnie pracownicy WYDZIAŁ GEODEZJI GÓRNICZEJ I INŻYNIERII ŚRODOWISKA.

Dlaczego? Co wytyczne badania podłoża mają wspólnego z geodezją?

Bardzo wiele.

Coraz szerzej doceniana i wykorzystywana jest wartość prac i produktów geodezyjnych przez inne branżę związane z budownictwem. Udziałem w projekcie staraliśmy się ugruntować i wzmacniać to przeświadczenie przekonując, że:

GEODEZJA jest dostarczycielem informacji goeprzestrzennych przez co staje się NIEZASTAPIONYM INTEGRATOREM rożnych rodzajów badań realizowanych w procesie rozpoznania podłoża gruntowego poprzez ich gromadzenie i przetwarzanie narzędziami GIS/GeoBIM.

Z tego powodu treść wytycznych w sporych obszarach ujmuje zagadnienia geodezji: od klasycznej, satelitarnej po produktu fotogrametrii i teledetekcji (poziom BSP, lotniczy, satelitarny) realizowanych w zakresie wsparcia prac geologicznych, hydrologicznych, geofizycznych i geotechnicznych w procesie planowania, realizacji i dokumentowania rozpoznania podłoża gruntowego.

Dzięki wkładowi pracowników WYDZIAŁU GEODEZJI GÓRNICZEJ I INŻYNIERII ŚRODOWISKA wskazane zostały źródła danych geodezyjnych i teledetekcyjnych wspierające ten proces, uporządkowane i uściślone zostały kwestie dokładności prac terenowych oraz metodyki ich prowadzenia, aby dostarczane produkty geodezyjne i teledetekcyjne realizowane były z należytą starannością i na właściwym poziomie merytorycznym. Pracownicy WYDZIAŁU GEODEZJI GÓRNICZEJ I INŻYNIERII ŚRODOWISKA czynnie wspierali proces cyfrowego dokumentowania procesu rozpoznania poprzez zdefiniowanie zasad i metodologii ich gromadzenia w systemach GIS.

W chwili obecnej wytyczne są po uzgodnieniach z GDDKiA - Centrala, ich treść została przedstawiona pracownikom 16 oddziałów terenowych GDDKiA w formie szkoleń. W szkoleniach udział wzięło około 160 osób.

W tym momencie treść wytycznych jest upubliczniona i przekazana do konsultacji ze środowiskiem wykonawców.

Zapraszamy do zapoznania się z efektami projektu na stronach www.rid.agh.edu.pl i www.pgi.gov.pl/drogi.html oraz z zakresem wytycznych.


dr inż. Łukasz Ortyl
Kierownik projektu na AGH RID OT1-1E/PIG-AGH-PW

Katedra Geodezji Inżynieryjnej I Budownictwa
Wydział Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie